Overzicht voor series/films met Nederlandse ondertitels

Ik had eigenlijk nog nooit zo stilgestaan bij het vertalen van de titel of de teamnaam! Ik neem meestal klakkeloos de titel van de Engelse vertaling en vaak ook de teamnaam over. Omdat ik me altijd een beetje in dienst voel van het Engelse team. Ik weet niet waarom? Het klinkt eigenlijk wel logisch om de teamnaam zelf te verzinnen zoals de Portugese teams dat doen. Maar vertalen lijkt mij ook wel goed omdat je dan echt een eenheid blijft, iedereen die aan die serie werkt. Een wereldwijd team. :grin:

Wat betreft het vertalen van de titel moet ik altijd aan “De Sterrenoorlog” denken (“De kracht zij met U”) Dus daarom doe ik dat meestal niet
 :smiling_face_with_tear: Ik vind het dan wel weer een goede suggestie om WEL de titel te vertalen obv de oorspronkelijke taal, niet de Engelse vertaling. Zeker bij dat voorbeeld van feyfayer over “Meet Yourself”. Trouwens voor zo’n slice of life serie vind ik het stilistisch wel goed kunnen om de titel naar het Nederlands te vertalen (in dit geval dus wel obv de oorspronkelijke titel). Bij een grote franchise of een duf klinkende Nederlandse titel voel ik er wat minder voor en vind ik een Engelse titel toch soms weer beter.

Ik vind het trouwens wel beter dat Viki Engelse titels blijft hanteren op de website ipv dat je een serie in het Nederlands zou moeten opzoeken.

4 Likes

Dat doe ik meestal wel, zij het soms met een lichte aanpassing. Zo heb ik bijvoorbeeld bij “The Dancing Fingers Team” het woord “team” in de prullenbak gegooid en er gewoon “De Dansende Vingers” van gemaakt.

1 Like

Hoi,

leuk om te zien dat er wat meer activiteit is in de Nederlandse Community. Wel het verzoek om vragen over Nederlandse vertalingen op dit topic te plaatsen: Vertalingen - op zoek naar de juiste woorden - #179 by feyfayer

Hier is de nieuwe lijst van september:

September
Bring It On, Ghost
Hide
Lovely Runner
My Marvellous Fable
Romance By Romance (film)
Semantic Error (film)
Stay With Me
Unchained Love

Mocht je nog een serie of film weten die niet op de lijst staat, laat het me gerust weten.

Veel kijkplezier!

groetjes,
SweetHope

6 Likes

Hoi,

Het is weer tijd voor een nieuwe lijst.
(Bedankt voor de inzendingen!)
Hier is ie dan:

Oktober
Love Is Like A Cat
Mars
My Girlfriend is an Alien 2